söndag 14 augusti 2011

Herr kantarell med flera

Idag var en perfekt dag för jakt. Och vi fångade många. Endast i huset närmaste omgivning knep vi flera. De försöker gömma sig under blad och mossa, men om man går tyst och är tålmodig så kommer de inte undan.

Jag talar om kantareller och trattkantareller förstås, inte trodde du väl jag gett mig in på småviltsjakt? Jag längtar redan ut igen, men har knappast plats i frysen efter denna tiden på landet.


Vad är detta på bilden nedan? Gissa innan du scrollar vidare ner!


                                                                           ???




Rätt gissat: det är en själv-upp-och-ner-vänd hund. Så skönt är det att ligga framför värmen från ugnen en söndagskväll. Hårt jobb i skogen kräver sin man, och vilan är välförtjänt.
Tack Moster Elin, tusen tack för denna underbara lampa! Den hängde, tillsynes oanvänd i ett förråd i Elins stuga i Norge. Såg ut att ha väntat på att få inta hedersplatsen i någons hem. Nu hänger den där, på hedersplats, och vi skall ta väl hand om den, kära Elin!! Det syns varför den heter månskenslampa, eller hur? Skenet av stearinljuset inuti är magiskt på kvällen.

Efter svampjakten idag kom vi in från baksidan av huset. Jag tycker bilden skulle passa perfekt som bild på framsidan av en sommar-skräck-roman som jag säkert skulle köpa...

Sensommaren är så underbar!


Fäller en tår för mina 2 sjöhästar Berta och Gunnar som inte finns längre. Men nu har jag köpt nya fiskar:
Nej, nu lurades jag. Detta är kantareller som lagts in på torken.

Godnatt och sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar