måndag 15 augusti 2011

Säng med historia


Vi hade ingen säng på landet under något år. Vill ju att det skall vara rätt sorts säng som passar in i sammanhanget och som är skön att sova i. Så en dag hittade vi en liten annons på blocket. Annonsen var från Göteborg och Niklas ringde på den direkt. Och några timmar senare hade han köpt och hämtat sängen i Götet. 60 mil tur-och-retur är inget för en man som Niklas.
Med sängen följde ett brev:

Göteborg den 19/7 1907
Älskade min Anders!
..................................................................
....................................................................
(Massor med olika skrivet från den som uppenbarligen är  denne Anders fru)

...."Sedan gånga vi till Vesslau och där skref jag upp alla priserna på det jag tyckte om, och såg då efter det billigare, men ej dåliga. Dit skall jag gå imorgon och bestämma mig för en sängkammarmöbel i ljusgrönt. Den går till 323.75
Jag beställde järnsängar ty träsängar vara dyrare och ändå inte av annat än furu."

.....................................................................

......................................................................

Jag tycker så mycket om dessa sängar! Härliga ben med hjul på.
Vi köpte dem för totalt 800 kronor.
Anders fru köpte dem alltså i 1907 för 323:75 vilket i dagens penningvärde vore det samma som 17.470:51!!


Sista veckan på semestern och en liten tur till Kisa. Där finns några vackra hus, ett museum och i övrigt är där otroligt tråkigt! Bofasta man träffar på verkar tycka det själva också: kassörskorna somnar nästan vid kassan, en fråga besvaras oinspirerat av 9 personer av 10. Ingen företagsamhet, ingen glädje.
 Kanske inte så konstigt då att deras emigrantmuseum är det som verkar vara det som är mest levande...

Har kikat på deras kyrkogård som har de allra bästa förutsättningar för att vara fantastiskt, men den når liksom inte riktigt fram den heller...(Jag tycker visserligen om levande städer, men har alltid fascinerats av kyrkogårdar, kanske mest för att jag är glad att inte ligga där själv just nu, men ändå mycket medveten om att det kommer att hända.)

Något som kan göra oss både levande och döda var dock vårat huvudmål idag. Därifrån köpte Niklas med några flaskor med ekologiska viner. Testar denna nu, och den är finfin!


Annars har denna dryck blivit en av mina favoriter det senaste året. Kaffekärring har jag visst blivit på äldre dar! Kaffebryggaren från Myrorna för en 50-lapp går som tåget.

Tilltugg på kvällen. Ser inte mycket ut för världen, men jösses vilken enorm kaloribomb! Friterad camenbert med tranbärssylt.

Josefine! Du saknas oss! Come to mummy! Imorgon har det gått en vecka sen du åkte till stan och därmed dags att komma tillbaka.


Din bädd väntar.

Vi eldar i din ugn om du är orolig att frysa! Kom NU!
P.s. Vi har din dryck!

2 kommentarer:

  1. Så fint dere har det! Det er nesten så jeg må komme og hilse på! He he... Nydelig hus <3

    Hilsen Lise

    SvaraRadera
  2. Det må du gjerne gjöre, Lise!!! Göy at du kikker inn! Stor klem, Christin

    SvaraRadera